Hainele şi gusturile vestimentare sunt aspecte care ţin de personalitatea fiecăruia, de experienţa sa şi de educaţie. Educaţia vestimentară oferită de părinți include propriul exemplu și exemplele celor din jur, dar și jucăriile sunt un reper extrem de important în acest sens. 

Băiețeii se îmbracă în eroi, iar fetele în prințese. Hainele în culori calde sunt de regulă oferite fetelor, iar cele reci, băieților. Aceste aspecte creează diferențe de gen, pe care timpurile moderne nu le mai agreează. Și fetele pot fi direcționate spre fapte de vitejie, așa cum și băieții pot purta culori calde.

Hainele sunt accesorii vestimentare cu un rol practic de acoperire şi protecţie contra condiţiilor climaterice. De asemenea, hainele au şi un rol simbolic, de a completa un anumit moment sau eveniment.

Nu putem merge la spital să vedem un doctor îmbrăcat precum Mickey Mouse sau o învăţătoare purtând o rochie de bal la clasă.

Experienţa cu diverse situaţii şi vestimentaţiile aferente obişnuiesc copilul cu potrivirea pieselor vestimentare în funcţie de context, mai exact pentru a-şi potrivi hainele cu momentul zilei şi locul unde merge.

La aproximativ 5 ani, copilul înţelege că hainele sunt un element de etichetă, care dau detalii despre personalitatea sa şi despre respectul faţă de anumite norme. Acesta trebuie încurajat să facă singur alegeri, dar dacă nu se descurcă, atunci trebuie să primească indicaţii clare, explicative.

Pentru a nu induce frustrări, părintele nu trebuie să insiste ca cel mic să poarte o anumită hăinuţă, ci mai degrabă să îi explice cum să aleagă altceva în funcţie de context.

Copiii înțeleg lumea din jur prin prisma tuturor informațiilor pe care le captează din jur, în anumite contexte date, repetitive: familie, grădiniță, parc, televizor, desene, jucării.

Educația vestimentară o primesc de la părinți, analizând garderoba pe care părinții o alcătuiesc, însă preferințele sunt, de multe ori, raportate la personaje pe care le consideră modele, sau persoane din viața reală, pe care le agreează.

Hainele Lammily nu doresc educarea vestimentară spre lux ori extravaganță și implicit formarea copiilor cu dorința de a epata prin vestimentație.

Mesajul hainelor Lammily este de a oferi repere vestimentare axate pe simplitate, întrucât haina nu îl face pe om, doar îl îmbracă.

Caracterul, comportamentul, atitudinea sunt elemente care descriu persoana, hainele sunt doar o utilitate, obiecte vestimentare care completează imaginea unei persoane, dar nu o definesc. 

Sheryl Eberly, directoarea Civil Society Project oferă câteva sfaturi cu privire la educația vestimentară a copiilor. Aceștia trebuie:

  • Să se îmbrace la fel ca ceilalţi;
  • Să ceară sfatul unui adult dacă nu ştie cum trebuie să aleagă hainele pentru un eveniment;
  • Să poarte haine curate;
  • Să nu epateze sau să exagereze prin vestimentaţie ori să se laude cu hainele sale.

Uniforma este o convenţie prin care copiii nu se simt diferenţiaţi. Astfel, copiii se simt parte a unui întreg şi au responsabilitatea de a purta cu mândrie simbolul unităţii şcolare de care aparţin. Pentru a convinge copilul de beneficiile uniformei, trebuie evidenţiate toate aspectele pozitive ale şcolii, pentru ca acesta să dorească să arate tuturor că este elev al instituţiei respective.

Preferinţele pentru anumite piese vestimentare în defavoarea propunerii părintelui sau refuzul purtării uniformei sunt indici ai faptului că respectivul copil are o afinitate pentru o culoare, un personaj al hăinuţei sau o preferă datorită unui context, la fel cum nepurtarea uniformei reprezintă refuzul de aliniere la unele standarde.

Oferiți copiilor repere vestimentare care implică decență, calitate, stil, și nu vulgaritate, superioritate sau epatare. Copilăria nu este despre competiția dintre copii în ceea ce ține de brand-uri, clasă socială sau putere financiară.